20200908_175150.jpg
logotransparant.png

Psycholoog Zoersel

IMG_20190804_170658.jpg

Jouw Psycholoog Zoersel

 

In 2011, enkele maanden na de geboorte van ons tweede kind, belandde ik op de spoedafdeling met een acute aanval van hyperventilatie. Ik dacht op dat moment dat ik ging sterven aan een hersenbloeding. Mijn hoofd voelde raar: ijl, duizelig, alsof ik ter plekke zou neervallen. Ik werd volledig overmand door angst. Na deze beangstigende ervaring, ontwikkelde ik een chronische vorm van hyperventilatie. De klachten waren vager, maar bleven een serieuze domper op mijn levenskwaliteit: ik voelde me “slecht in mijn vel”, was vaak moe, had last van hoofdpijn, een ijl gevoel in mijn hoofd en ik sliep ook slecht.

Bij momenten kon ik moeilijk doorademen, had ik een drukkend gevoel op mijn borst, een paar keer had ik ook een wazig zicht en een doof gevoel in mijn arm. 

Ik had geen vertrouwen meer in mijn lichaam omdat deze vage klachten me uit het niets overvielen. Voortdurend twijfelde ik of er toch niet iets anders aan de hand was dat de dokters mogelijk over het hoofd hadden gezien. Ik bleef me angstig en gespannen voelen.

Uiteindelijk werd een burn-out mijn ultieme wake-up call. Ik kwam tot het besef dat relaxatie- en ademhalingsoefeningen onvoldoende waren om mijn klachten te verhelpen. Sindsdien leef ik anders: bewuster en veel meer gedoseerd. Ik luister naar de signalen van mijn lichaam en zorg goed voor mezelf. Aan den lijve ondervond ik dat door stapje voor stapje mijn gedrag en levensstijl te veranderen, ik tot een rustiger levensritme kwam. Zalig… mijn hyperventilatieklachten verdwenen en ik heb opnieuw een rustige ademhaling. Ik heb het vertrouwen in mijn lichaam terug. Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst hoofdpijn had, of die vervelende ijlheid in mijn hoofd. Ik slaap weer net zo goed als toen ik een kind was en word bijna elke ochtend ontspannen wakker.  

Wat je over mij moet weten

Ik straal rust uit en breng dit ook over op de ander. Ik vind het belangrijk om eerst rust te brengen in lichaam en geest. Als psychologe en kinesitherapeute weet ik dat het veel beter helpt om lichaams- en ademhalingsoefeningen als ingangspoort te gebruiken. Vervolgens kan er gewerkt worden aan gedragsverandering en het aanpassen van de levensstijl. Ik werk graag met mensen die willen nadenken over zichzelf en die de verantwoordelijkheid voor hun eigen leven durven nemen.

Mijn visie op hyperventilatie en angst

Hyperventilatie en angst treft de mens in zijn totaliteit en vraagt dus ook om een aanpak op alle vlakken: fysiek, mentaal, emotioneel, gedragsmatig. Enkele sessies bij de kinesitherapeut zijn niet voldoende. Zo werk je alleen aan de symptomen en pak je de echte oorzaak van angst en hyperventilatie niet aan. Het vraagt wel een grote inzet en motivatie om op zoek te gaan naar wat er aan de basis ligt van de klachten en om deze oorzaken dan aan te pakken. Maar het is de sleutel tot succes…

Als je me zou kennen, zou je weten dat…

  • Ik een echte zoetebek ben… Je mag me altijd wakker maken voor een fruitsmoothie met granola. 😊

  • Ik mijn kinderen elk weekend met versgebakken pannenkoeken of wafels verwen, inclusief mezelf! 😉

  • Ik enorm hou van de bergen: skiën tijdens de winter en bergwandelingen tijdens de zomer.

  • Mijn lievelingsbloemen pioenrozen zijn.

  • Ik geniet van de geur van koffie ’s ochtends maar eigenlijk ben ik een echte theedrinker. Geef mij maar een tas verse gemberthee met citroen of een verse muntthee… Heeeeeerlijk verwarmend en perfect voor een momentje me-time. 

  • Ik úren kan rond snuisteren in een boekenwinkel…tot ergernis van mijn tienerdochter!

  • Ik geniet van tijd voor mezelf.

  • Ik gek ben op kaarsen, die branden bij mij winter én zomer. Mijn mama noemde me soms al grappend ‘mie bougie’!

Denk je dat ik degene ben die jou kan helpen met je (chronische) hyperventilatie, angst of paniek? Vul dan mijn contactformulier in via bovenstaande button en we plannen een gratis verkennend telefonisch gesprek. Ik kijk uit naar je reactie!

"Wil jij ook weer controle krijgen over je lichaam en je gedachten? Vraag dan hier het gratis e-book aan en je ontvangt mijn 10 gouden tips om je angst de baas te worden."
20200718_095145.jpg

Kathy Van Santvoort